tirsdag den 15. marts 2011

Bogstavsopgave

IDE:

Hvilket bogstav skal jeg vælge og hvorfor?

Det første der falder mig ind er blogbogstavet A. Jeg kredser længe om det, men synes ikke der kommer nogle ideer.
Hvorfor overvejer jeg egentlig A? Det er det første bogstav i alfabetet og det er forbogstavet i mit navn.
Jeg overvejer bogstaverne er runde som O og kantede som T.
O er et fint bogstav, men det kan være svært at lavet hullet i midten så det bliver pænt og rundt, det samme gælder for bogstavet Ø.
T er svært at få til at ballancere. W har jeg ikke noget forhold til fordi der ikke er mange ord med W.
Jeg tænker Å som er næsten er det samme som A bare med en ekstra udfording håndværksmæssigt. 
Til sidst tænker jeg på det lille i.  Lille i er for mig været et bogstav som giver skriftsproget liv med den "flyvende" prik og samtidig er i også et ord i sig selv.
Det synes jeg er interessant. Jeg er selvfølgelig bevidst om at jeg ikke kan få den flyvende prik til at flyve, men jeg tager udfordringen op og ser hvordan det bliver.


PRODUKTION:

Hvordan skal udtrykket blive?
Nu har jeg fundet mit bogstav. Vil jeg så have det blødt eller rundt? Jeg tænker det er en god ide at fylde ris i, men så vil jeg få et blødt bogstav ligemeget hvad jeg gør.
Jeg går ind og kigger på stofrester, og bliver lidt irriteret over at det pludselig er stofresternes print, farve og kvalitet der styrer min design proces. Jeg må finde på noget andet. Jeg må først beslutte hvad fyldet skal være i mit bogstav. Hvis det skal være i træ, skal jeg først til at skære og save mm.
Jeg kigger i de store skabe og finder store stykker skum. Her kan jeg se nogle muligheder i at få et bogstav med lidt skabere kanter. Jeg finder stof som jeg kan lide og vælger læredsstof med to forskellige print på. Et med store blomster, et med små blomster og i hver sin farve.




Mit i skal være firkantet, kvadratisk og rektangulært. Prikken i i´ skal have terningform og skal drejes så balancepunktet bliver en af spidserne på "terningen", derved opnår jeg en flyvende effekt.















Hvad kan lade sige gøre under udformningen?
Jeg skal beklæde min form. Jeg vil have et topstykke som afslutter toppen af i´et. Jeg vil fremhæve denne detalje ved at sætte to forskellige stykker stof sammen.










Jeg har valgt at en kantet form, men derfor synes jeg alligevel det kan være interessant at arbejde mod denne form og gøre brug af stoffets muligheder. Derfor vælger jeg at i´et skal have draperinger. Her arbejder jeg med bløde former, men beholder stadigvæk det kantede i top og bund.



























Formen på prikken i i´et skal være så kantet som muligt, da den ikke er større end den er.
Jeg er bevidst om at skum er et blødt materiale og jeg forventer ikke at mit bogstav bliver helt lige og med helt skabe kanter.


Jeg vil arbejde på symaskinen og sy i hånden.  






PRODUKT:
Mit færdige bogstav

Jeg har lavet i´et i sine to dele.













Jeg overvejer mulighederne for at få prikken til at syne svævende. Jeg afprøver hvordan udtrykket bliver.




















Jeg syntes ikke det fungerer når prikken står på højkant. Jeg vil have prikken til at "svæve" da i´et er mere harmonisk og mere iøjnefaldende. Et par knappenåle kan holde prikken "svævnede" og da bogstavet er lavet i skum er det let at sætte nåle i. Derfor bliver mit færdige bogstav sådan.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar