Bæredytighed.

3.Studieopgave om bæredygtigt design




Opgavens teoretiske del

Det er meget op i tiden at tale om genbrug og recycling. Der findes mange spændende tanker om, hvordan vi genanvender materialer, og hvordan vi optimerer vores produkter, så vi bliver mere og mere miljøvenlige på alle mulige måder. Jeg synes det er et spændende emne. Der findes meget teori omkring hvorfor og hvordan, men når man sætter det i perspektiv til folkeskolen og til formålene for håndarbejde og sløjd, er det et område hvor elever kan opleve det, lære at tænke kreativt omkring materialer og reelt arbejde med det.
I stk. 3 i formålet for fagene står der:




"Gennem det skabende håndværksmæssige arbejde gøres
eleverne fortrolige med historisk og nutidig materiel kultur,
samt områder som arbejdsmiljø, miljø- og ressourcebevidsthed."

Endvidere skal de:
"medtænke miljø, ressourceudnyttelse og bæredygtighed i arbejdsprocessen."
Og:
Igennem de mål har eleverne rig mulighed for at forstå teori og forstå nødvendigheden af at arbejde med de emner.


Hvad ligger der bag ordene?

Bæredygtighed har flere nicher under sig, som afskilder sig fra hinanden i forhold til, hvilke tanker og materialer der ligger til grund for de forskellige tilgange.






Det er begreber som:
Recycling
Redesign
Genbrug
Genanvendelse
Fra vugge til vugge
Økologiske materialer
Fairtrade


Bæredygtighed som det overordnede begreb:
Bæredygtig tankegang handler om en multidisciplinær helhedstænkning. Det handler i høj grad om at kunne se på tværs af traditionelle fag og at kombinere denne viden i en designløsning. Det kan implicere viden omkring råstofudvinding, materialer, produktionsmetoder, recirkulationsmetoder, kemi, biologiske kredsløb, æstetik, form, funktionalitet, holdbarhed, brug, etik, økonomi, arbejdsret, mærkningsordninger mm.
Arbejdet med bæredygtighed skal tænkes ind i designerens arbejdsproces fra starten. Bæredygtighed er ikke noget, der lige kan tilføjes i slutningen af en designproces, det er et helt mind-set, der skal være udgangspunktet for designprocessen. Bæredygtighed handler om vilje. http://designprocessen.dk/baeredygtigt/teori/filosofi/


Recycling:
Er det engelske ord for at genanvende ting igen og igen. At materialerne går igen på nye måder og andre måder. De indgår i et globalt kredsløb.

Redesign:
At om-designe. Det er et spændende område, hvor man laver om på en genstand. Eller bruger en genstand til en helt ny ting, samler mange små dele sammen til at lave en større genstand, der kan bruges til noget andet. Bla. kan man lave kaffeposer om til tasker.  En voksdug om til møbelbeklædning. Eller fx at bruge metalskrot til smykker.

Genbrug og genanvendelse:
Er et gammel princip hvor man igen omformer genstande, men man omformer inden for den samme niche. Fx. genbruger og omformer Dronning Margerethes skræddere gerne hendes store kjoler, hvor stoffet går igen i nye kreationer. Genbrug dækker også at en genstand, uden den bliver lavet om, kan bruges igen af en anden person. Man kan lave herretøj om til dametøj. Begrebet genbrug og genanvendelse dækker at materialer bliver brug igen, men i en anden sammenhæng.


Fra vugge til vugge:
Er en udfordrende niche, hvor man taler om en industri hvor der ikke er noget affald, og hvor materialerne efter endt levetid indgår i et nyt kredsløb på andre måder. Hermed ikke sagt at vores levestandard bliver forringet, men at vores produkter skal styrkes og sikre bæredygtighed. Alle materialer, uanset hvad det er, og i hvilken stand de har, er råmaterialer. http://www.emu.dk/gsk/fag/hnd/fagligetemaer/baeredygtigt_design/baeredygtig.html

Økologiske materialer:
Der er flere forskellige standarter inden for økologiske materialer. Når man dykker ned i mærkningguiden for økologi finder man 16 forskellige mærker. Flere af dem har det krav til produkterne, at materialerne skal indeholde minimum 95% økologiske materialer. Andre af mærkerne skal bare holde sig inden for Europæiske standarter o.lig. Økologi handler om, at man bevidst arbejder med materialer der er fremstillet uden brug af særlige kemikalier der belaster sundhed og miljø i, under og efter produktion.


Fairtrade

Fairtrade er ikke nødvendigvis økologisk, som mange tror. Men produkter der er fairtrade skåner miljøet i produktionen. Det bærende princip i fairtrade er, at man gennem handel mellem fattige og rige lande, er med til at forbedre arbejdsforhold og levestandard i de fattige lande.  





Hvordan tilpasses forbruget, så det passer til det moderne menneskes behov tilfredsstilles på en måde, der samtidig kan kaldes bæredygtig?

Vi har i denne tidsalder store udfordringer med vores forbrug af materialer og miljø. Derfor bliver vi også gjort opmærksom på det, når vi køber produkter der er økologiske, fairtrade og bæredygtige. Men der er også behov for fokus på det. Jeg mener, der findes mange dygtige designere, der er gode til at skabe produkter, der gør os opmærksomme på dette paradigmes udforinger.


Se bare dette tastatur i bambus. Det skaber opmærksomhed på vores uungåelige teknologiske computerverden, samtidig med det er smukt, fedt design og har en signalværdi af bæredygtighed og miljørigtighed, da bambus suger godt med CO2 til  - og så har man det ved hænderne hele tiden.







Hvilket behov for nytænkning vil der være, når vi skal udnytte ressourcerne i fremtiden?

Der er behov for nytænkning til at udnytte ressourcerne i fremtiden. Vi har efter hånden være i gang så længe nu, at det begynder at være en selvfølge for nogle, så de produkter der bliver fremstillet ikke nødventigvis lyser langt væk af økologi, fairtrade og andet. Det behøver ikke længere at kunne ses, hvilke materialer der er blevet udnyttet. Det er måske det andet rigtige skridt på vejen til at kunne udnytte materialerne som råmaterialer, da det ikke længere skal have den signalværdi, men at det i princippet bare handler om produkter der er mijømæssigt og sundhedsmæssigt forsvarligt fremstillet, så vi kan få en ren jord. For der er brug for, at vi udnytter ressourcerne rigtigt, for vi er mange mennesker på jorden, og levestandarden stiger i takt med tiden går.  



Opgavens praktiske del

Jeg vil arbejde indenfor genbrug og genanvendelse. Om at omskabe og lave nyt ud af gamle ting. Jeg vil bruge materialer som er fra en svundet tid, mikse dem så de igen får nyt liv og stadigvæk beholder deres værdi som et absolut smukt håndværk. 
Problemet med at 70% af danskerne gerne afleverer tøj til genbrug, men ikke særlig mange køber genbrug til dem selv, tror jeg er fordi, at meget af det tøj man kan købe i genbrugsbutikkerne er ”gammelmandstøj” , og  ude af form  i forhold til den mode vi har i dag.

Derfor bliver min problemformulering: Hvordan kan jeg lave umoderne og ufikst tøj om til smart tøj med signalværdi?
Mit materialevalg er en gammel tyskerjakke, min mand har købt brugt på et af de kendte markeder i Rom for flere år siden. Jeg vil lave den om til en damejakke.





Jeg er inspireret af tekstilkunsteren Tilleke Schwarts måde at blande nye og gamle broderiteknikker på. Da jakken skal have signalværdi, vil jeg tage citater fra den populære video om det nye paradigmes undervisning.
Inspirationen er derfor en blanding af Tilleke Schwarts teknik og citater fra videoen.




Titlen på min jakke er "educating young people", da jeg som kommende skolelærer, og med linjefag i materiel design har mulighed for at være med til at uddanne børn og unge til fremtidens udfordringer. Det har jeg i hvert fald tænkt mig at gøre, og jeg vil være stolt af det.



Educating young people


Sådan så jakken ud på min mand, og inden jeg havde fingerende i den.




For 100 kr har jeg købt forskellige broderier, bordløbere, lommetørklæder og en enkel klokkesnors broderi.



Nye ærmegab konstrueres.




Nye ærmer konstrueres












4 kommentarer:

  1. Hej Anne
    Hvor er den fantastisk flot og med seje statements, jeg er vild med den - du er bare så dygtig!
    KH Merete

    SvarSlet
  2. Hej Anne-Gro
    Den er sej og fin på samme tid. Din opgave er lykkedes til fulde, og tankerne er direkte anvendelige i undervisningen. Du kan tillade dig både at være stolt af at undervise, men også stolt af dine egne evner.
    kh
    Benedikte

    SvarSlet
  3. Hvor er den flot, jeg er vild med dine genbrugsbroderier
    Knus Ida

    SvarSlet
  4. Hvor er du vild Anne-gro!
    Er vild med sætningen: "bæredygtighed handler om vilje" Ligeså kan man jo fristes til at sige om dette paradigmes tænkning omkring undervisning, som du også er inde på. Hvis vi skal føre denne tænkning ud i folkeskolen, handler det i særdeleshed også om en stærk vilje og troen på, at der skal findes nye veje!
    Super cool jakke...

    Knusser C.

    SvarSlet